Veelgestelde vragen

Er komt nogal wat op je af als je een hypotheek wilt of hebt. We begrijpen daarom goed dat je (extra) vragen hebt over ons acceptatieproces of je huidige hypotheek. Daarom proberen wij zo duidelijk mogelijk antwoord te geven op de meest gestelde vragen aan Merius Hypotheken.

Top 6 vragen aan Merius

Merius Hypotheken is een hypotheekaanbieder op de Nederlandse hypotheekmarkt. Merius Hypotheken is een handelsnaam van Fenerantis B.V. en een onderdeel van CMIS Group. Tot CMIS Group behoren ook merken als De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Adaxio.
Heb je een eigenwoningschuld die al bestond op 31 december 2012? Dan kun je het bedrag van die lening meenemen in een aflossingsvrij leningdeel van maximaal 50% van de getaxeerde marktwaarde van het nieuwe onderpand. Daarnaast is het ook mogelijk om maximaal 50% van de marktwaarde van de woning consumptief aflossingsvrij te sluiten.
Heb je een specifieke vraag over jouw bouwdepot? Neem dan contact op met de klantenservice van Merius Hypotheken. Het telefoonnummer van onze klantenservice is 088 – 205 64 60. Je kunt je vraag ook per e-mail stellen. Het e-mailadres van onze klantenservice is klantenservice@meriushypotheken.nl.
Ja, Merius Hypotheken doet aan rentemiddeling. Wat is rentemiddeling? Rentemiddeling is een manier om direct een lagere hypotheekrente (en daarmee lagere maandlasten) te krijgen. Bij rentemiddeling krijg je een nieuwe rentevaste periode, waarbij de eerder afgesproken rente wordt 'gemiddeld' met de actuele rente van Merius Hypotheken die hoort bij de betreffende rentevaste periode. Kosten Voor het aanpassen van de lopende rentevaste periode betaal je een vergoeding. Die vergoeding wordt opgenomen in het nieuwe rentepercentage. Zo hoef je de vergoeding niet in één keer te betalen, maar smeren we deze uit over een langere periode. Wil je rentemiddeling? Vraag je adviseur om een aanbod.
Als je een wijziging wilt doorgeven, kun je een wijzigingsformulier invullen. De verschillende formulieren vind je op de pagina met wijzigingen. Staat het document dat je zoekt er niet tussen? Of heb je een andere vraag? Bel dan met Merius Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of stuur een e-mail naar klantenservice@meriushypotheken.nl.
De jaaropgave van jouw hypotheek wordt vóór 1 maart 2021 per post verzonden. Heb je vragen over dit jaaroverzicht? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij zijn te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.30 uur op telefoonnummer 088 - 205 64 60 of via klantenservice@meriushypotheken.nl.  

Uitleg jaaropgave

Op de jaaropgave van Merius Hypotheken vind je:
  • Het saldo van jouw hypotheekschuld op 31 december 2020
  • Het bedrag dat in 2020 aan rente in rekening is gebracht
  • Het totaal van eventuele aflossingen van je Merius Hypotheek in 2020

Belastingaangifte

Dit jaaroverzicht van Merius Hypotheken kun je gebruiken voor het doen van jouw belastingaangifte. Wij geven jouw gegevens, voor zover we dat wettelijk verplicht zijn, door aan de Belastingdienst. Vanaf het moment dat je aangifte kunt doen, zijn deze gegevens beschikbaar in de vooraf ingevulde aangifte. Wanneer je aangifte doet, controleer dan goed of alle gegevens juist zijn en vul aan waar nodig.

Over Merius Hypotheken

Merius Hypotheken is een hypotheekaanbieder op de Nederlandse hypotheekmarkt. Merius Hypotheken is een handelsnaam van Fenerantis B.V. en een onderdeel van CMIS Group. Tot CMIS Group behoren ook merken als De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Adaxio.
- Aantrekkelijke rentes - Hypotheekaanbod kan tot 8 maanden geldig blijven - Automatische rentedaling bij (extra) aflossen - Mogelijkheid om tot 25% kosteloos af te lossen uit eigen middelen - Rentemiddeling is mogelijk - Ook mogelijk voor zzp’ers en flexwerkers - Modern aanvraag- en acceptatieproces
Bij Merius Hypotheken kiezen wij ervoor om samen te werken met  financieel adviseurs. Zo krijg je een onafhankelijk én deskundig advies dat is afgestemd op jouw persoonlijke en financiële situatie. Wil jij een Merius Hypotheek aanvragen? Vind dan een financieel adviseur bij jou in de buurt.
Wanneer wij fraude vermoeden, zullen wij eerst een onderzoek instellen. We verzamelen dan handmatig en via specifieke software zo veel mogelijk informatie waarmee we dit kunt vaststellen of ontkrachten. Wanneer de fraude daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, beëindigen wij direct de overeenkomst met de klant of organisatie. Hier lees je meer over ons fraudebeleid.

Een Merius Hypotheek aanvragen

In het taxatierapport staat de waarde en de staat van onderhoud van de woning waarvoor je geld leent. Het taxatierapport moet voldoen aan de geldende regels van NHG en de meest recente voorwaarden van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). Je kunt hiervoor terecht bij elke onafhankelijke taxateur die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Vastgoed Taxateurs (NRVT). Merius Hypotheken accepteert alleen taxatierapporten die gevalideerd zijn door het Nederlandse Woning Waarborg Intituut (NWWI), het Taxatie Validatie Instituut (TVI), Taxateurs Unie of iValidatie.  
Nadat we jouw aanvraag voor een rentevoorstel hebben ontvangen, zullen wij jouw gegevens controleren. Wij kijken onder andere of je staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het resultaat van de controle bij het BKR zullen we via jouw financieel adviseur terugkoppelen. Meer informatie over het BKR vind je op www.bkr.nl
Om te bepalen of je in aanmerking komt voor een hypotheek hebben wij gegevens over je inkomen nodig. Daarvoor kun je een getekend werkgeversverklaring overleggen, maar je kunt ook een Inkomensbepaling Loondienst met een UWV-verklaring afgeven. Dat laatste scheelt jou en ons tijd en moeite. Je hoeft namelijk geen werkgeversverklaring meer op te vragen bij je werkgever en wij kunnen je toetsinkomen makkelijker bepalen aan de hand van de Inkomensbepaling Loondienst met een UWV-verklaring. Zo weet je ook sneller of we je hypotheekaanvraag kunnen goedkeuren op basis van je inkomen. Een Inkomensbepaling Loondienst ontvang je via de UWV-site. Je downloadt hier een UWV-verzekeringsbericht, dat je aan je adviseur mailt. Die uploadt het verzekeringsbericht in het systeem HDN (Hypotheken Data Newerk), waarna het toetsinkomen wordt berekend.  
Daarvoor hanteren wij het rentetarief dat in het rentevoorstel staat óf de geldende dagrente op de passeerdatum (de dag waarop de hypotheekakte is gepasseerd bij de notaris), als deze lager is dan in het rentevoorstel. De dagrente ten tijde van de passeerdatum kunt u terugvinden in ons rentearchief.
Bij energiebesparende voorzieningen kun je mogelijk tot 106% van de marktwaarde lenen voor je woning. Dit kan alleen voor het bedrag dat ook gebruikt wordt voor energiebesparende voorzieningen. We doen dit alleen als:
  • Deze kosten worden onderbouwd in een offerte en;
  • Het toetsinkomen voor jouw hypotheek minimaal € 33.000,- is.
We bieden geen extra mogelijkheden voor een zogenaamde NulopdeMeter-woning.
Het rentevoorstel van Merius Hypotheken kan alleen verlengd worden als deze binnen 4 maanden omgezet is in een getekend hypotheekaanbod. Het verlengen van het getekende hypotheekaanbod gebeurt automatisch nadat wij het getekende hypotheekaanbod retour hebben ontvangen. Afhankelijk van de situatie kan een hypotheekaanbod met 2 maanden (bestaande bouw) of 4 maanden (nieuwbouw) verlengd worden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met jouw financieel adviseur.
NHG is een garantieregeling die in principe uitbetaalt wanneer je buiten je eigen schuld om de hypotheek langere tijd niet kunt betalen. Als je je hypotheek niet meer kunt betalen, staat de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) borg voor de lening en zorgt ervoor dat de lening wordt terugbetaald aan de geldverstrekker. Voor een hypotheek met NHG betaal je eenmalig een bedrag aan borgtochtprovisie. Deze borgtochtprovisie is 1% over het totale leningbedrag. In ruil voor de zekerheid die de geldverstrekker krijgt, betaal je een lagere rente voor je hypotheek. Met NHG weet je zeker dat je hypotheek past bij je inkomen. Je hypotheek voldoet namelijk aan de normen voor verantwoord lenen van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). Als je je hypotheek niet meer kan betalen, staat de WEW borg voor je lening. Wil je meer weten? Bekijk dan de site van de NHG of maak een afspraak met jouw financieel adviseur.  
Klik hier voor de Algemene Voorwaarden van Merius Hypotheken.
Heb je een eigenwoningschuld die al bestond op 31 december 2012? Dan kun je het bedrag van die lening meenemen in een aflossingsvrij leningdeel van maximaal 50% van de getaxeerde marktwaarde van het nieuwe onderpand. Daarnaast is het ook mogelijk om maximaal 50% van de marktwaarde van de woning consumptief aflossingsvrij te sluiten.
Als je de hypotheekaanvraag annuleert tijdens de eerste 4 maanden van de geldigheidsduur hoef je geen annuleringskosten te betalen. Als je de hypotheekaanvraag annuleert in de verlengingsperiode hoef je alleen annuleringskosten te betalen bij een hypotheekaanvraag voor een nieuwbouw woning. Je betaalt dan 1% van het leenbedrag dat is vermeld in het hypotheekaanbod als annuleringskosten. Kijk voor meer informatie in de Algemene Voorwaarden.
Klik hier om de actuele hypotheekrente van Merius Hypotheken te bekijken.
Bij Merius Hypotheken kun je een overbruggingslening afsluiten als jouw oude woning is verkocht en de ontbindende voorwaarden zijn verstreken. Dit kun je aantonen door het aanleveren van de verkoopakte. Met een overbruggingslening kun je de verkoopwinst uit jouw oude woning alvast gebruiken voor jouw nieuwe woning. De looptijd van een overbruggingslening bij Merius Hypotheken is maximaal 24 maanden. Voor een overbruggingslening brengen wij geen administratiekosten in rekening.
Het is niet mogelijk om bij Merius Hypotheken een hypotheek aan te vragen als er op jouw naam een achterstandsmelding is geregistreerd bij het BKR, zelfs niet als deze is hersteld. De enige uitzondering die wij maken is een codering (RN of RH) in verband met een NHG kwijtschelding.
Een Merius Hypotheek afsluiten kan bij meer dan 2500 onafhankelijke advieskantoren verspreid over heel Nederland. Een Merius Hypotheek afsluiten bij jou in de buurt? Maak een afspraak met een financieel adviseur bij jou om de hoek.

Onafhankelijk financieel adviseur

Omdat wij het fijn vinden dat jij onafhankelijk én deskundig advies krijgt, kun je een Merius Hypotheek alleen aanvragen via een financieel adviseur. Merius Hypotheken geeft zelf geen advies.

Documenten

Zodra jij samen met je financieel adviseur hebt besloten om een hypotheek aan te vragen, hebben wij een aantal documenten van jou nodig. Bijvoorbeeld een kopie van je identiteitsbewijs, salarisstrook, werkgeversverklaring, aangifte inkomstenbelasting en een taxatierapport. Jouw financieel adviseur weet precies welke documenten jij nodig hebt om een hypotheekaanvraag te doen. Zorg ervoor voor dat wij alle nodige documenten zo snel mogelijk hebben. Zorg er ook voor dat wij alle documenten hebben uiterlijk 3 weken voor de datum waarop jij je hypotheek wil laten passeren bij de notaris.

Definitief hypotheekaanbod

Als wij alle nodige documenten hebben ontvangen, kunnen wij jou een definitief hypotheekaanbod doen. Dit aanbod is dan vanuit Merius Hypotheken onvoorwaardelijk. Zodra je het hypotheekaanbod ontvangt, heb je nog 14 dagen bedenktijd om op ons aanbod in te gaan.

Alvast een rentevoorstel aanvragen?

Het kost vaak even tijd om alle benodigde documenten te verzamelen. Om niet te hoeven wachten totdat je alle documenten verzameld hebt, kun je via een financieel adviseur alvast een rentevoorstel bij ons aanvragen. Met dit rentevoorstel weet je al welk bedrag je kunt lenen en welke rente wij je kunnen aanbieden. De rente in het rentevoorstel heb je dan voor minimaal 4 maanden vastgelegd. De hypotheek moet wel passeren bij de notaris binnen de termijn die in het rentevoorstel staat. Om een rentevoorstel aan te vragen, moet je wel al een huis op het oog hebben. Wij kunnen het rentevoorstel alleen uitbrengen als de woning (het onderpand) bekend is.
Dat is niet mogelijk. Het geld van de lening mag je alleen gebruiken voor de koop of verbouwing van een woning waarin je zelf woont of gaat wonen. Ook mag je met het geld van de lening een bestaande hypotheek van de woning waarin je woont, aflossen. Ook mag je in bepaalde situaties de lening gebruiken voor kosten die samenhangen met de koop of de verbouwing van de woning. Bijvoorbeeld de kosten voor het krijgen van een bouwvergunning. Wil je meer weten? Bekijk onze Algemene Voorwaarden.
Ja, je kunt bij Merius Hypotheken terecht als je een flexwerker of zelfstandig ondernemer bent. Ga naar de pagina voor zelfstandigen en zzp'ers als je hier meer over wilt weten.
Nee, dat is niet mogelijk. Het afsluiten van een hypotheek is vaak een complexe zaak, en we vinden het belangrijk dat je daarin goed wordt begeleid door een financieel adviseur. Die kan de voor- en nadelen van alle geldverstrekkers, hypotheekvormen en de hypotheekschuld in jouw specifieke situatie uitleggen. Omdat wij zelf geen financieel adviseurs in huis hebben, mogen wij je niet voorzien van dit advies. Mocht je heel veel verstand hebben van hypotheken, kun je in aanmerking komen voor execution only. Hierbij geven tussenpersonen geen advies, maar bemiddelen ze alleen in het afsluiten van een hypotheek. Steeds meer partijen bieden deze mogelijkheid aan, ook voor Merius Hypotheken. Houd er wel rekening mee dat je van tevoren een kennis- en ervaringstoets moet afleggen en daarvoor moet slagen. Maak een afspraak met een adviseur bij jou om de hoek.  Of bekijk welke execution only aanbieders er zijn.
Ja, je bepaalt zelf bij welke notaris je de hypotheekakte gaat passeren, als hij of zij maar is aangesloten bij de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Op de site knb.nl kun je controleren of de door jou beoogde notaris in het register staat.

Klachten

Merius Hypotheken heeft een klachtenprocedure. Hierin staat beschreven wat je kunt doen als je een klacht hebt. Open de klachtenprocedure van Klachtenprocedure Merius Hypotheken of vul het Klachtenformulier in.
Ja, Merius Hypotheken is aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) onder het nummer 300.016145. Het KiFiD biedt de consument één loket voor beslechting van geschillen over alle financiële diensten. Hoe kan ik een klacht indienen bij het KiFiD?

Bouwdepot

Heb je een specifieke vraag over jouw bouwdepot? Neem dan contact op met de klantenservice van Merius Hypotheken. Het telefoonnummer van onze klantenservice is 088 – 205 64 60. Je kunt je vraag ook per e-mail stellen. Het e-mailadres van onze klantenservice is klantenservice@meriushypotheken.nl.
Je ontvangt maandelijks een actueel overzicht van Merius Hypotheken. Heb je je maandelijkse overzicht niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 - 205 64 60 of per e-mail via klantenservice@meriushypotheken.nl.
De looptijd van je bouwdepot is maximaal 12 maanden in het geval van verbouwing van bestaande bouw. In het geval van nieuwbouw is dit maximaal 18 maanden. Het is mogelijk om je bouwdepot eenmalig te verlengen met 6 maanden. Tijdens deze 6 maanden ontvang je geen rentevergoeding over het bedrag in het bouwdepot.
Heb je een NHG-hypotheek? Dan wordt het hele bedrag dat je nog over hebt, afgelost op de hoofdsom. Heb je geen NHG-hypotheek? Dan worden bedragen lager dan € 2500 aan jou uitbetaald. Heb je meer dan € 2500 over in je bouwdepot, dan zal dit bedrag afgelost worden op de hoofdsom.

(Extra) Aflossen op je hypotheek

Merius Hypotheken houdt het graag eenvoudig en overzichtelijk. Er zijn 3 aflosvormen mogelijk: annuïtair, aflossingsvrij en lineair.
Ja, je mag jouw hypotheek tijdens de looptijd eerder aflossen. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan verbonden zijn.   Zonder kosten Als je kosteloos extra wilt aflossen, mag je per kalenderjaar 25% (per leningdeel) van de oorspronkelijke hypotheekschuld (per leningdeel) aflossen, als dit uit eigen middelen is. Als je extra aflost, moet dat voor minimaal €500,- zijn. Wil je weten wanneer extra aflossen niets kost? Lees dan paragraaf 9.3 van onze Algemene Voorwaarden.   Extra kosten Je betaalt wel kosten als:
  • Je per kalenderjaar meer dan 25% (per leningdeel) van jouw lening eerder aflost, én;
  • Het rentepercentage dat je betaalt op het moment van aflossen hoger is dan het rentepercentage voor een vergelijkbare lening van Merius Hypotheken, én;
  • Één van de beschreven situaties in paragraaf 9.3 van de Algemene Voorwaarden niet van toepassing is.
  Geld overmaken Wil je een deel van jouw hypotheek eerder aflossen? Maak het geld dan over naar IBAN NL49ABNA0554043890 t.n.v. Stichting Merius Hypotheken Ontvangsten onder vermelding van: extra aflossing, het leningnummer en het leningdeelnummer. Wil je meerdere leningdelen eerder aflossen? Maak dan een aparte overboeking per leningdeel.
Als je je hypotheek eerder wilt aflossen, kan het zijn dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Wil je weten wanneer extra terugbetalen niets kost? Lees dan paragraaf 9.3 van onze Algemene Voorwaarden. Je betaalt wél kosten als:
  • Je meer dan 25% per kalenderjaar van jouw lening eerder aflost, én;
  • Het rentepercentage dat je betaalt op het moment van aflossen hoger is dan het rentepercentage voor een vergelijkbare lening van Merius Hypotheken, én;
  • één van de beschreven situaties in paragraaf 9.3 van de Algemene Voorwaarden niet van toepassing is.
  Je mag tijdens de looptijd jouw hypotheek eerder aflossen. Je mag per kalenderjaar maximaal 25% van jouw oorspronkelijke leenbedrag aflossen zonder dat je daar kosten voor betaalt. Dit bedrag moet wel uit eigen middelen komen.
Als je extra aflost, zal je maandbedrag lager worden. Dit geldt voor zowel een aflossingsvrije hypotheek als voor een lineaire of annuïtaire hypotheek. Het kan zelfs zo zijn dat jouw lening in een lagere risicoklasse terechtkomt. Dit is afhankelijk van de hoogte van de aflossing. Om zelf te berekenen of je in een lagere risicoklasse terechtkomt, kun je de volgende berekening maken: het openstaande saldo op jouw hypotheek (min eventuele overbrugging), kun je delen door de marktwaarde van jouw woning. Vermenigvuldig deze uitkomst met 100 en er komt een rentepercentage van een risicoklasse uit. In het renteoverzicht kun je zien in welke categorie het rentepercentage valt. Je kunt dit vergelijken met de categorie waar jouw huidige rentepercentage in valt. Zo zie je of je na extra aflossen in een andere risicoklasse valt. Wij hanteren de volgende risicoklassen: t/m 60% MW, t/m 80% MW, t/m 90% MW en boven 90% MW. De rentelijst ten tijde van de aanvraag of ten tijde van passeren (indien lager) kun je aanhouden voor de hoogte van jouw rente en het verschil in opslag tussen de verschillende risicoklassen. Wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of via e-mail aan: klantenservice@meriushypotheken.nl.
Op een terugbetaalnota kun je zien wat de totale kosten zijn wanneer je (een gedeelte van) de lening wilt aflossen.

Betalingen Hypotheek

Wij schrijven de rente en aflossing voor jouw hypotheek een paar werkdagen voor het einde van iedere maand van jouw rekening af. Je betaalt altijd achteraf. Dit betekent dat je betaalt voor de afgelopen periode. Zorg er voor dat er aan het einde van iedere maand genoeg geld op jouw rekening staat zodat je het bedrag kunt betalen. Kunnen wij het geld niet van jouw rekening afhalen? Dan moet je het bedrag zelf aan ons overmaken. Je kunt de rente en de aflossing overmaken naar ons rekeningnummer. Bel naar 088 - 205 64 60 zodat één van onze medewerkers je kan vertellen wat ons rekeningnummer is. Je kunt ook een e-mail sturen naar klantenservice@meriushypotheken.nl. Als je het bedrag naar ons overmaakt, zet dan je leningnummer erbij.
De maandtermijn wordt in 2020 op de volgende data afgeschreven:
  • Vrijdag 27 november 2020
  • Woensdag 30 december 2020
De maandtermijn wordt in 2021 op de volgende data afgeschreven:
  • Donderdag 28 januari
  • Donderdag 25 februari
  • Dinsdag 30 maart
  • Donderdag 29 april
  • Vrijdag 28 mei
  • Dinsdag 29 juni
  • Donderdag 29 juli
  • Maandag 30 augustus
  • Woensdag 29 september
  • Donderdag 28 oktober
  • Maandag 29 november
  • Donderdag 30 december
De incassodata zijn vooraf vastgesteld. Je kunt deze niet wijzigen.
Wij kunnen het maandbedrag voor jouw hypotheek maar één keer per maand van jouw rekening afhalen. Lukt dit niet? Dan kun je het maandbedrag het beste zo snel mogelijk zelf aan ons overmaken. Als je te laat betaalt, kan het zijn dat je extra kosten moet betalen ter hoogte van de wettelijke rente. Bel naar 088- 205 64 60 zodat één van onze medewerkers je kan vertellen wat ons rekeningnummer is waarnaar je het maandbedrag kunt overmaken. Je kunt ook een e-mail sturen naar klantenservice@meriushypotheken.nl. Als je het bedrag naar ons overmaakt, zet dan je leningnummer erbij. Betaalt iemand anders het maandbedrag voor jou? Dan krijg jij een brief van ons. Hierin staat welk bedrag die persoon moet betalen en het rekeningnummer waar deze persoon het bedrag op kan storten.
Lukt het je niet meer om het maandbedrag voor jouw hypotheek te betalen? Of maak je je zorgen dat je dat binnenkort niet meer kunt? Neem dan contact op met onze medewerkers via telefoonnummer 088 – 205 64 61 of via e-mail: bijzonderbeheer@meriushypotheken.nl Wij begrijpen dat dit niet gemakkelijk voor je is, maar hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe beter wij je kunnen helpen met een passende oplossing voor jouw situatie.
Je kunt een actueel overzicht van je huidige hypotheekgegevens, waaronder je huidige hypotheekschuld (saldo), opvragen via klantenservice@meriushypotheken.nl of 088 - 205 6460. Houd er rekening mee dat dit nog een handmatige werkzaamheid is; het duurt maximaal twee werkdagen om je te voorzien van een overzicht van je huidige hypotheekgegevens. We werken hard aan een klantenportal, waarmee je direct inzicht hebt in je hypotheekgegevens. We brengen je per e-mail op de hoogte wanneer je kunt inloggen in deze nieuwe klantenportal.
Als je je bankrekeningnummer wil wijzigen, moet je het formulier Doorlopende SEPA-machtiging invullen. Dit formulier kun je downloaden, digitaal invullen, ondertekenen en mailen naar klantenservice@meriushypotheken.nl. Stuur ook een kopie van een rekeningafschrift mee. Dit document hebben wij nodig om zeker te weten dat het jouw bankrekening is.

Rentevaste periode

Ja, dat kan alleen als jouw hypotheek bestaat uit verschillende leningdelen. Elk leningdeel kan een eigen rentevaste periode hebben. Bekijk onze actuele rentestanden.
De verhouding tussen je lening en de waarde van jouw woning (het onderpand) is belangrijk voor het bepalen van de hoogte van het rentepercentage voor je lening. Deze verhouding bepaalt in welke risicoklasse jouw lening valt. Merius Hypotheken kent meerdere risicoklassen voor het bepalen van de hoogte van de rente. Je vindt de risicoklassen in het renteoverzicht. Hoe hoger de verhouding tussen je lening en de waarde van je woning, hoe meer geld je hebt geleend ten opzichte van de waarde van je woning. Als je lening in een lagere risicoklasse valt, dan geldt er (mogelijk) een lager rentepercentage. Wij verlagen dan jouw hypotheekrente omdat het leningbedrag lager is/wordt ten opzichte van de marktwaarde van de woning. Omdat je (periodiek of eenmalig) aflost, wordt het verschil tussen het leningbedrag en de marktwaarde van de woning meestal kleiner. Gaat dit automatisch? Als tijdens de looptijd van de lening de risicoklasse moet worden aangepast, gebeurt dit automatisch. Wij wijzigen de risicoklasse dan per de 1e dag van de volgende maand. Is de waarde van de woning tijdens de looptijd van de lening gestegen? Dan is het mogelijk om de waarde van de woning bij Merius Hypotheken te laten veranderen. Dit gebeurt niet automatisch. Het wijzigen van de waarde van de woning kan invloed hebben op de risicoklasse van de lening. Je moet dan een actueel taxatierapport of recente WOZ-beschikking aanleveren dat voldoet aan de voorwaarden van Merius Hypotheken. Deze voorwaarden zijn zo gunstig voor je, dat de Consumentenbond Merius Hypotheken een 10 heeft gegevens in het onderzoek naar risico-opslagen bij dertig Nederlandse hypotheekverstrekkers (juli 2019). Heb je een hypotheek met NHG? Dan passen wij de risicoklasse niet automatisch aan. Dit komt omdat er maar 1 risicoklasse van toepassing is op een hypotheek met NHG.
Ja, Merius Hypotheken doet aan rentemiddeling. Wat is rentemiddeling? Rentemiddeling is een manier om direct een lagere hypotheekrente (en daarmee lagere maandlasten) te krijgen. Bij rentemiddeling krijg je een nieuwe rentevaste periode, waarbij de eerder afgesproken rente wordt 'gemiddeld' met de actuele rente van Merius Hypotheken die hoort bij de betreffende rentevaste periode. Kosten Voor het aanpassen van de lopende rentevaste periode betaal je een vergoeding. Die vergoeding wordt opgenomen in het nieuwe rentepercentage. Zo hoef je de vergoeding niet in één keer te betalen, maar smeren we deze uit over een langere periode. Wil je rentemiddeling? Vraag je adviseur om een aanbod.
Als je hier gebruik van wilt maken, moet je contact opnemen met jouw financieel adviseur. Hij of zij kan je helpen om deze mogelijkheden bij Merius Hypotheken aan te vragen. Je leest hier meer over rentemiddelen.
Voorbeeld: Stel je hebt een hypotheek bij Merius Hypotheken waar je op dit moment 5,5% hypotheekrente voor betaalt. Jouw rentevaste periode loopt nog 3 jaar. Je wil graag gebruik maken van rentemiddeling om zo je maandlasten te verlagen. Je bekijkt de hypotheekrentes van Merius Hypotheken en kiest voor een tien jaar vaste rente van 2,7%. Wij vergelijken jouw oude rentetarief (5,5%) met de actuele rente voor een 3-jarige lening (2,5%). Het verschil in rente (5,5 - 2,5) is 3%. Omdat wij dit verschil 3 jaar lang mislopen, betaal je dit verschil via rentemiddeling weer terug. Dit noemen wij een rentevergoedingspercentage. Omdat wij 3 jaar lang 3% mislopen, hebben wij 3x3% = 9% rente tegoed van jou. De nieuwe rentevaste periode die je hebt gekozen, duurt tien jaar, dus betaal je ieder jaar een opslag van 0,9% extra rente (9%/10). Jouw nieuwe hypotheekrente wordt 2,7% + 0,9% = 3,6%. Dit is 1,9% lager dan de oude hypotheekrente! Als je wilt blijven wonen waar je woont, maar toch lagere maandlasten wilt is het interessant om te kijken naar rentemiddeling. Voor het uitvoeren van de rentemiddeling betaal je eenmalig administratiekosten van € 200,-.
Je kunt de rentevaste periode terugvinden in jouw hypotheekaanbod en in de hypotheekakte. Als je hier een vraag over hebt, kun je bellen met Merius Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of stuur een e-mail naar klantenservice@meriushypotheken.nl. Merius Hypotheken houdt zich aan de minimale wettelijke termijn om je te informeren over het wijzigen van je rentevaste periode. Dit betekent dat je 3 maanden voor het verlopen van je rentevaste periode een nieuw aanbod van Merius Hypotheken zult ontvangen.
Aan het einde van je rentevaste periode heb je de volgende mogelijkheden:
  • Je kunt de hypotheekrente weer voor dezelfde periode vastzetten.
  • Je kunt de rente korter of juist langer vastzetten.
  • In overleg met jouw financieel adviseur kun je je hypotheek aanpassen. Je kunt kiezen voor een andere hypotheekvorm of andere voorwaarden voor het lenen van het bedrag voor jouw hypotheek.
  • Je kunt je hypotheek in overleg met een financieel adviseur zonder vergoeding oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker.
Wil je hier meer advies over? Maak dan een afspraak met een financieel adviseur.
Een paar maanden voordat jouw rentevaste periode afloopt, stuurt Merius Hypotheken je een renteherzieningsbrief. In die brief doen wij jou een nieuw rentevoorstel. We houden ons daarbij aan de wettelijke termijn die geldt voor het versturen van zo’n brief. We bieden je in deze brief nieuwe rentepercentages aan die horen bij verschillende rentevaste periodes. Het nieuwe rentepercentage kun je vastzetten voor een door jou te kiezen rentevaste periode. Doe je niets? Dan geldt voor de volgende rentevaste periode het nieuwe rentepercentage dat in de brief staat met dezelfde rentevaste periode die je nu hebt. In alle gevallen laten we het weten als er nieuwe Algemene Voorwaarden gelden.
Dat is afhankelijk van de stand van de (markt)rente op het moment dat jouw rentevaste periode afloopt. Je kunt dan elke nieuwe rentevaste periode kiezen die wij op dat moment aanbieden.
Nee, je zit niet vast aan een voorstel van Merius Hypotheken. Op het moment dat je rentevaste periode afloopt, kun je jouw hypotheek aanpassen. Je krijgt van Merius Hypotheken een aanbod met daarin alle mogelijke rentevaste periodes. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een kortere of langere rentevaste periode. Ook heb je de mogelijkheid om kosteloos over te stappen naar een andere hypotheek bij Merius Hypotheken of naar een andere hypotheekverstrekker.
Als je bij het aflopen van de rentevaste periode overstapt naar een andere geldverstrekker, hoef je bij Merius Hypotheken geen vergoeding te betalen. Wel kunnen er extra kosten zijn wanneer je overstapt naar een andere geldverstrekker. Deze zal een taxatierapport van jouw huis vragen. Daarnaast moet je opnieuw naar de notaris, wat ook geld kost. Als je tijdens de looptijd van de rentevaste periode oversluit naar een andere geldverstrekker, dan kan het zijn dat je hier kosten voor moet betalen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op via T: 088 - 205 64 60 of per e-mail via klantenservice@meriushypotheken.nl.

Aanpassen hypotheek

Als je een wijziging wilt doorgeven, kun je een wijzigingsformulier invullen. De verschillende formulieren vind je op de pagina met wijzigingen. Staat het document dat je zoekt er niet tussen? Of heb je een andere vraag? Bel dan met Merius Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of stuur een e-mail naar klantenservice@meriushypotheken.nl.
Wij raden je aan om altijd contact op te nemen met jouw financieel adviseur, voordat je je hypotheek gaat aanpassen. Want jouw financieel adviseur geeft je een onafhankelijk advies dat past bij jouw persoonlijke en financiële situatie. Na het adviesgesprek kun je jouw financieel adviseur het verzoek voor het aanpassen van jouw hypotheek laten indienen. Hij zorgt dan ook voor de verdere afhandeling van dit verzoek. Voor sommige wijzigingen is een financieel adviseur verplicht. Als je wilt weten welke wijzigingen dit zijn, kun je bellen met Merius Hypotheken via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of een e-mail sturen naar klantenservice@meriushypotheken.nl.
Het is mogelijk om de hypotheekvorm van jouw leningdeel te veranderen. Dit kan van lineair naar annuïtair, van annuïtair naar lineair of van aflossingsvrij naar lineair of annuïtair. Als je je hypotheekvorm wilt wijzigen, neem dan contact op met een financieel adviseur.
Hiervoor kan je het best contact opnemen met jouw financieel adviseur. Hij of zij kan je laten zien wat de mogelijkheden van een tweede hypotheek zijn bij Merius Hypotheken.
Een verhoging van je hypotheek is alleen mogelijk als jouw hypotheek al bij Merius Hypotheken loopt. Alle verhogingen moeten binnen 30 jaar annuïtair of lineair worden afgelost. Voor het verhogen van de hypotheek moet een nieuwe aanvraag ingediend worden via een financieel adviseur. Neem voor meer informatie contact op met jouw financieel adviseur.
Ja, dat kan. Met de verhuisregeling kun je het rentepercentage van een oude lening bij Merius Hypotheken meenemen naar een nieuwe lening. Het is daarbij van belang dat de tijd tussen de levering van de oude woning en de levering van de nieuwe woning niet meer dan 6 maanden bedraagt. De aanvraag voor de verhuisregeling moet je ten minste 1 maand voor de levering van de oude woning doen. De verhuisregeling geldt alleen tot de hoogte van jouw oude leningdeel op het moment van het uitvoeren van de verhuisregeling. Dit geldt ook voor de resterende looptijd. De renteafspraken van (het) oude leningde(e)l(en) gelden dus niet voor het bedrag dat je meer leent voor de aankoop van de nieuwe woning. Meer weten? Maak dan een afspraak met jouw financieel adviseur.
Als jij en je partner uit elkaar gaan en je wilt in het huis blijven wonen, is er mogelijk een ‘ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid' nodig. Wij raden je aan om dat met je adviseur te bespreken en te kijken naar de betaalbaarheid van je hypotheek. Hij of zij kan vervolgens het formulier Aanvraagformulier Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid Merius Hypotheken invullen; dit kunnen jullie ook samen doen. Je kunt uiteraard altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 205 64 60 of je stuurt een e-mail naar klantenservice@meriushypotheken.nl.
We denken er liever niet aan, maar jij of je partner kan plotseling komen te overlijden. Uw hoofd staat er dan waarschijnlijk niet naar, maar voor uw hypotheek moet u een aantal zaken regelen. Wanneer dit gebeurt, kun je contact met ons opnemen via 088 205 64 60 of, wanneer je dit liever per e-mail doet, via klantenservice@meriushypotheken.nl. Een van onze medewerkers helpt je dan bij het zorgvuldig regelen van jouw hypotheekzaken. Regel je dit liever niet zelf? Neem dan contact op met jouw financieel adviseur. Hij of zij kan jou dan bijstaan in deze moeilijke situatie.
Merius Hypotheken brengt administratiekosten in rekening bij wijzigingen van een lopende lening. Deze actuele administratiekosten hebben we voor je op een rijtje gezet: Verpanden van een nieuwe verzekeringspolis: € 200,- Wijzigen hoofdelijke aansprakelijkheid: € 200,- Omzetten van de aflosvorm: € 200,- Tussentijdse wijziging van de rentevaste periode: € 200,- Rentemiddeling: € 200,-

Jaaropgave

De jaaropgave van jouw hypotheek wordt vóór 1 maart 2021 per post verzonden. Heb je vragen over dit jaaroverzicht? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Zij zijn te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.30 uur op telefoonnummer 088 - 205 64 60 of via klantenservice@meriushypotheken.nl.  

Uitleg jaaropgave

Op de jaaropgave van Merius Hypotheken vind je:
  • Het saldo van jouw hypotheekschuld op 31 december 2020
  • Het bedrag dat in 2020 aan rente in rekening is gebracht
  • Het totaal van eventuele aflossingen van je Merius Hypotheek in 2020

Belastingaangifte

Dit jaaroverzicht van Merius Hypotheken kun je gebruiken voor het doen van jouw belastingaangifte. Wij geven jouw gegevens, voor zover we dat wettelijk verplicht zijn, door aan de Belastingdienst. Vanaf het moment dat je aangifte kunt doen, zijn deze gegevens beschikbaar in de vooraf ingevulde aangifte. Wanneer je aangifte doet, controleer dan goed of alle gegevens juist zijn en vul aan waar nodig.
We hebben de meest gestelde vragen over de jaaropgave gebundeld en beantwoord. De uitleg kun je hier downloaden. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Dit bedrag geeft aan hoeveel rente je hebt ontvangen op je bouwdepot. Merius Hypotheken heeft namelijk een meldingsplicht aan de Belastingdienst met betrekking tot de te vergoeden rente.
Dat kan diverse oorzaken hebben. Het kan zijn dat je een (extra) aflossing hebt gedaan in 2020 die wij nog niet hadden verwerkt op het moment dat de jaaropgave werd aangemaakt. In dit geval wordt de aflossing ook niet getoond in de vooraf ingevulde aangifte 2020 van de Belastingdienst. Wanneer je belastingaangifte gaat doen, kun je dit indien gewenst zelf aanpassen. Het kan ook zijn dat je lening laat in het jaar is gepasseerd. Wanneer dit bijvoorbeeld pas in december 2020 is gebeurd, staat er in de jaaropgave bij de berekende en betaalde rente €0,00. Dat komt doordat de eerste maandlast in januari 2021 wordt geïncasseerd; die betaalde rente zie je dan ook pas bij de jaaropgave 2021 terug.
Het aanvragen van een kopie van je jaaropgave kan via klantenservice@meriushypotheken.nl onder vermelding van je leningnummer.

Maatregelen in coronatijd

Merius Hypotheken houdt zich aan het advies van het RIVM en onze medewerkers werken zo veel mogelijk vanuit huis. Alleen als het niet anders kan, zijn wij aanwezig op kantoor. Onze infrastructuur is erop ingericht dat we zo veel mogelijk thuis kunnen doen. Je kunt ons dus gewoon bellen of mailen met vragen.
Ja, want we werken gewoon door. Deze hypotheek moet je wel bij een onafhankelijke hypotheekadviseur of -bemiddelaar aanvragen en/of afsluiten. Daarnaast kan het zo zijn dat de adviseur in jouw buurt nu even geen afspraken op kantoor maakt. Het is vaak wel mogelijk om een ‘afspraak op afstand’ aan te vragen, bijvoorbeeld via Zoom of Skype. Een hypotheek van Merius Hypotheken behoort dus nog gewoon tot de mogelijkheden.
Nee, in principe niet. We zijn elke werkdag gewoon van 9.00 – 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 088 – 205 6460; dan beantwoorden we ook al je vragen per mail. Onze dienstverlening blijft dus zo veel mogelijk zoals je van ons gewend bent.
Ja, dat is geen probleem. Je kunt je facturen gewoon blijven indienen. Mocht je een specifieke vraag hebben over je bouwdepot, neem dan contact op met onze afdeling Klantenservice. We zijn te bereiken op 088- 205 6460 of via klantenservice@meriushypotheken.nl
Dat is heel erg vervelend. We weten dit het liefst zo vroeg mogelijk, zodat we samen kunnen kijken naar een passende oplossing voor jouw situatie. Als je je zorgen maakt dat je je maandbedrag nu of in de toekomst niet meer kunt betalen, neem dan contact op met onze medewerkers via 088 - 205 6461 of mail ons via bijzonderbeheer@meriushypotheken.nl
Neem zo snel mogelijk contact op met je notaris, hypotheekadviseur en eventueel je aankoopmakelaar. Zij kunnen dan bekijken wat de mogelijkheden en gevolgen zijn.

Belangrijke documenten

We hebben onze actuele én oude Algemene Voorwaarden voor je gebundeld. De Algemene Voorwaarden waarvoor jij hebt getekend bij het hypotheekaanbod, gelden voor jou.
We hebben de meest voorkomende documenten voor je verzameld en geplaatst op onze pagina Handige documenten. Hier vind je ook wijzigingsformulieren.