Wat gebeurt er met de hypotheek bij overlijden?

Wanneer een dierbare overlijdt, komt er voor u als erfgenaam veel op u af. Naast het verwerken van verdriet, zijn er ook veel zaken die geregeld moeten worden. Zoals het afhandelen van de hypotheek van de dierbare. Om u te helpen in deze moeilijke tijd, hebben we voor u inzichtelijk gemaakt wat u moet weten en doen wanneer de overledene een hypotheek heeft bij Merius Hypotheken.

Waar begint u?

De administratieve zaken rondom de hypotheek van een dierbare hebben wellicht niet de hoogste prioriteit. Toch is het goed om te weten hoe u alles rondom de hypotheek op de juiste manier afwikkelt. Zo kunt u eventuele problemen in de toekomst voorkomen. Dat u deze pagina leest, is dus een heel goed begin.

Wat hebben we van u nodig?

In welke situatie u ook zit, Merius Hypotheken moet op de hoogte worden gebracht van het overlijden van uw dierbare. Daarvoor hebben we de volgende documenten van u nodig:

  • een akte van overlijden;
  • een verklaring van erfrecht.

Hoe betaalt u de hypotheek?

De maandelijkse termijnen van een Merius Hypotheek worden automatisch geïncasseerd van een betaalrekeningnummer. U doet er goed aan om te achterhalen welk bankrekening dit is en op wiens naam die staat. Want als dit rekeningnummer uitsluitend op naam van de overledene staat, dan blokkeert de bank deze rekening. Hierdoor kunnen wij de maandelijkse termijnen niet meer automatisch incasseren en kan er een achterstand ontstaan.

Wat moet ik doen als de betaalrekening is geblokkeerd?

Als de betaalrekening van de overledene, waarmee de maandelijkse hypotheeklasten werden betaald, inderdaad geblokkeerd is, bestaat de kans dat er al sprake is van een achterstand. In dat geval willen wij u vragen direct contact met ons op te nemen. Om niet (verder) in achterstand te raken, moet u bovendien de verschuldigde maandelijkse termijnen (laten) overmaken op rekeningnummer NL49ABNA0554043890 ten name van Stichting Merius Hypotheken Ontvangsten onder vermelding van het leningnummer van de Merius Hypotheek.

Wat gebeurt er nu met de woning?

We begrijpen het heel goed dat u in alle rust wil nadenken over wat er met de woning moet gebeuren. Als het om uw partner gaat en u beiden eigenaar waren, wilt u er wellicht gewoon graag blijven wonen. Of juist niet. Wellicht wenst (één van) de (andere) erfgena(a)m(e)(n) de woning wel over te nemen. Neem hiervoor de tijd die u nodig hebt. Zodra u het weet, horen wij graag van u wat er met de woning gaat gebeuren.

Zodra wij de gevraagde documenten van u hebben ontvangen en u ons heeft laten weten wat er met het onderpand gaat gebeuren, sturen wij u een bevestiging van de wijziging(en).

Wat moeten we doen als de woning wordt of al is verkocht?

Wanneer de woning wordt verkocht, is het niet meer nodig om de gevraagde documenten op deze pagina (akte van overlijden, verklaring van erfrecht en meest recente testament) naar ons op te sturen.

Wat als een erfgenaam de hypotheek wil overnemen?

Dat kan. Houd er wel rekening mee dat het overnemen van een hypothecaire lening, óók als u mede-eigenaar bent, financiële en fiscale gevolgen met zich mee kan brengen. Merius Hypotheken geeft hierover geen advies, daarom is het verstandig om altijd een financieel adviseur te raadplegen. Op deze pagina vindt u een overzicht van onafhankelijke adviseurs in uw omgeving.

Wanneer een erfgenaam/de erfgenamen de Merius Hypotheek wil(len) overnemen, dan kan een onafhankelijk financieel adviseur een aanvraag bij ons indienen om de tenaamstelling van de lening te wijzigen.

Merius Hypotheken staat voor u klaar

Hebt u na het lezen van deze informatie nog vragen, dan beantwoorden wij deze graag. U kunt hiervoor contact opnemen met medewerkers van onze Nabestaandendesk. Onze medewerkers zijn op werkdagen van 9.00-17.30 uur bereikbaar via 088-2056461. U kunt eventuele vragen ook mailen naar nabestaandendesk@meriushypotheken.nl.

U kunt ook een terugbelverzoek indienen bij de Nabestaandendesk. Hierdoor kunnen we u nog beter van dienst zijn.

 

Wij wensen u veel sterkte toe de komende tijd.